Heidis bibliotektank(er)

Bibliotekrelaterte betraktninger sett fra et høgskolebibliotek

Multimedial tekst?

with 5 comments

På siste møte med Hans Siggaard Jensen diskuterte blant annet det jeg beskriver som mitt «problem» med tekstformen i Lære.Verk : vi skal skrive enBokkunst tekst som utnytter de mulighetene den digitaliserte teksten gir. Dette var tema på siste møte i Lære.Verk-redaksjonen også, vi konstaterer alle sammen at det gir oss noen utfordringer.

En digital tekst er en tekst som ikke kunne vært framstilt på den samme måten i papir. Å utnytte det digitale må bety at en gjør noe helt annet enn å sette inn noen bilder….

Jeg har streva mye etter å finne en form på det som fungerer for meg – men fant (i hvert fall et mulig) svar i diskusjonen med HSJ. Jeg kan utnytte tankekart og den typen teknikk i mitt skrivearbeid – det gir helt andre muligheter både for å vise sammenhenger mellom ting og bli pressa til å skrive kortere og mer presise tekster. Tankekart er brukt minst ett sted i Lære.Verk nå – jeg skal kikke nærmere på det, og se hvilke muligheter det gir

Og så kan jeg på den andre sida bruke flashpaper eller liknende hvis det er emner eller tekst jeg syns blir unaturlig å dele opp.

Jeg skal jobbe videre med å tenke på hva er det som er unikt med den digitale teksten – jeg veit det jo «faktamessig» – men trenger nok å gå lenger inn i det. Trur det fins noe interessant litteratur om det som vi leste på ped.tekst-masteren, blant annet om hypertekst. Hva gjør det med teksten – og hva slags tekst blir det? Gunther Kress og Kirsten Drotner er viktige navn. HSJ mente også det kunne være mye god inspirasjon i å kikke på turist-sider – de utnytter vebbens muligheter i stor grad. Det er nok et godt tips – og innlysende å glane på hva de komersielle gjør – ikke bare vi innen «menigheten» og det akademiske!

«Lesing av den digitale teksten er ikke lineær, men interaktiv»

Det er ambisøst å skulle skape en digital tekst samtidig med at vi skal skrive teoretiske tekster!

Flyvbjergs bok er i følge HSJ svar på «Åpne samfunnsvitenskapene!» fra Gulbenkian Commission on the Restructuring of the Social Science. Den må nok kikkes på!

Kan jeg klare å utnytte mulighetene for interaktivitet som ligger i den digitale teksten?

Written by heidiko

23.05.11 kl. 15:19

Publisert i 1bibliotekar, Lære.Verk

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det å lese og det å skrive tar nye former på web.

    Dette skrives det selvsagt masse om. For ikke å drukne i den store internasjonale debatten – som spriker i mange retninger – tror jeg det er lurt å holde fast ved egne erfaringer.

    Hva har skjedd med min lesing siden 1991 (da WWW ble lansert)?
    Hva har skjedd med min skriving?
    Hva har skjedd rundt meg – i fagmiljøet, blant studenter, hos mine barne, …?

    Erfaringene er varierte og konkrete. Kan du se noen mønstre? Er det noen begreper som fanger opp vesentlige aspekter av det som foregår (som lineære versus ikke-lineære lesemåter? ) De Bono bruker begrepet «lateral thinking». Hva med å skille lineær og lateral lesing?

    Hva betyr bildene og videoene – f.eks. i læringsarbeid eller referansearbeid? Hva betyr PowerPoint-formatet? Hvorfor er lydbøker blitt så populære? Hvordan leses de? Høytlesing var det vanlige i tidligere historiske epoker …

    Jeg synes Jon Hoem gir en bred og rimelig dekkende oversikt over skjermetekster – se

    http://tekst2null.blogspot.com/p/omtaler-av-boken.html

    Jeg har ikke lest Wallersteins bok , men får et visst bilde via denne oppsummeringen:

    http://www.apollon.uio.no/vis/art/1998/2/samfunnsvitenskapene

    Hylland-Eriksen er ganske positiv. Raino Malnes er ganske negativ. Ingen av dem har noe forhold til det digitale mediet. Det forteller også noe om deres perspektiver.

    Hvis du (og andre) har tid og lyst, kan jeg godt holde et lite tseminar om vitenskapsteori med Flyvbjerg + denne korte teksten som utgangspunkt.

    plinius

    09.06.11 at 18:12

  2. […] Det er ambisøst å skulle skape en digital tekst samtidig med at vi skal skrive teoretiske tekster! [ref] […]

  3. Fra en litt annen vinkel: http://delarte.latina.pedit.hio.no/?p=3076

    Helge

    11.06.11 at 10:30

  4. […] Multimedial tekst? Heidi Kristin Olsen […]

  5. […] Jeg har diskutert Lære.Verk med min veileder, Hans Siggaard Jensen – og skrev litt om det i denne bloggposten. Av forskjellige grunner har mitt arbeid med Lære.Verk blitt stående stille den siste måneden, […]


Legg igjen en kommentar