Heidis bibliotektank(er)

Bibliotekrelaterte betraktninger sett fra et høgskolebibliotek

Lære.Verk – videre?

with 3 comments

Med utgangspunkt i Lære.Verk-funderinger:

Kan Lære.Verk utvikles til å bli et sted i skyen som handler om bibliotekutvikling – gjerne med flere bidragsytere? Gjerne med andre “sideprodukter” som bok eller magasin.

Med både et faglig innhold (utvikling av bibliotek) og et utviklingsmessig tekstlig innhold (utvikling av skjermtekst i vid forstand)?

Hvis vi definerer et sånt langsiktig mål – hva gjør det med våre tanker om Lære.Verk nå?

Skal dette være et prosjekt som ikke har noe videre liv etter at de to fysiske produktene er satt i produksjon – eller prøver vi å etablere noe mer langvarig?

Hva er hensiktsmessig i forhold til den utviklingen som skjer på vebb for tida?

Skal vi legge opp til at det vi produserer nå skal være lett tilgjengelig for interesserte lesere om f.eks. ett eller to år, eller produserer vi det for «akkurat nå»?

Jeg tror en diskusjon om dette kan være et viktig utgangspunkt for den jobben som skal gjøres framover nå.

Written by heidiko

05.05.11 kl. 13:17

Publisert i 1bibliotekar, Lære.Verk

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. For meg er det veldig motiverende å vite at vi lager et produkt som skal leve en stund. Kan vi se dette som et sted for bibliotekutvikling, vil relevansen øke betraktlig etter min mening.

    Jannicke

    11.05.11 at 18:28

  2. For meg er det viktig at det blir laget noe. Dersom det som da blir laget er riktig godt, vil det helt sikkert leve videre i nye og stadig mer spennende former. Dette er et av kjennetegnene på god digital tekst. Det vil i så fall også skje på tvers av leveringsmekanismenes former og versjoner.

    Her er det altså først og fremst kvaliteten på innholdskomponentene og deres digitale utforming og format en bør fokusere på. Innrammingen, som i dette konkrete tilfellet med Lære.Verk er et relativt enkelt oppsett av WordPress, er en pragmatisk løsning. Den er i seg selv uvesentlig i et lengre perspektiv.

    For å illustrere fra min egen praktiske erfaring:

    Kunnskapsstoff, der tilnærming og innhold har «overlevd» i en blanding av permanens og transformasjon har vært løpende proodusert og vedlikeholdt i Wordstar, Notis-.WP, Wordperfect, Framework, Word, Grasp, Toolbook og deretter så en rekke egenutviklede HTML- , PHP- og MySQL-orienterte systemer med koding for hånd samt i FrontPage, Dreamweaver og CodeCharge/CodeCharge Studio, før det nå håndteres av HTML/PHP/MySQL/CSS i WordPress.

    Nå er WordPress i seg selv et databasebasert system som en må arbeide litt med for å beherske, spesielt hvis en vil utvikle egne temaer («themes») og tilleggsmoduler.(«plugins»). Men det er altså ikke det dette nå handler om.

    Hvordan en skal kunne forstå og praktisk håndtere denne forskjellen fra versjonering av «det trykte ord» er noe bibliotekarer bør ha forstehånds kjennskap til.

    Helge

    08.06.11 at 16:59

  3. Vi lærer ved å gjøre.

    Lære.Verk er et sted for bibliotekutvikling – blant diverse andre. Jeg har lært mye ved å prøve ut digitale verktøy og ressurser på egen hånd. Noen av erfaringene har jeg oppsummert i artikkelen «Enter the dragon (2004) – se http://plinius.wordpress.com/about/publications-en/.

    Andre «læringer» nevner jeg løpende mens jeg blogger – f.eks. her: http://samstat.wordpress.com/2011/06/09/st-3611/

    Jeg lærer andre ting av Lære.Verk – fordi dette er et kollektivt produkt. Her må jeg – og de andre, som et tilleggsmomemnt, tenke på den indre sammenhengen mellom bidragene. Det gjelder omfang, begrepsverden, språkføring og LV-interne referanser (som jeg håper å legge inn i sluttfasen).

    Hva som vil skje på lang sikt, vet jeg lite om. Jeg har engasjert meg i e-læring og digitale tekster siden 1993. Feltet forbauser meg stadig. Det hjelper ikke at jeg har jobbet med data siden 1963 og med framtidsstudier siden 1968 …

    På den ene siden: Hva du evner kast av i de nærmeste krav. De er store nok.
    På den andre: Himmelen lar seg ikke styre. Men den viker ikke.

    Derfor svarer jeg med et Zen-ordtak: Stor tro. Stor tvil. Stor utholdenhet.

    plinius

    09.06.11 at 15:53


Legg igjen en kommentar