Heidis bibliotektank(er)

Bibliotekrelaterte betraktninger sett fra et høgskolebibliotek

Lære.Verk?

with 3 comments

Som et av fellesprosjektene i førstebibliotekarprogrammet er planen at vi skal jobbe med Lære.Verk  – jeg siterer fra hovedsiden:

«Prosjektet går ut på å skrive, redigere og publisere et læreverk som bygger på det digitale mediets premisser. Det betyr å benytte dokumenttypene og å synliggjøre arbeidsformene som nettmediet inviterer til.»

Vi skal ha møte om nettstedet og jobbing framover fredag . Dette prosjektet har ikke tatt av helt, kan man vel si. Flere av oss plundrer vel litt med å få ordentlig «tak».

En av grunnene til det er kanskje at vi ikke har klart å etablert et fungerende kollektivt – det er foreløpig en «samling av enkeltstående artikler» som en av de andre deltakerne formulerte det. I intensjonene finnes blant annet denne formuleringen:

«Tekstene er skrevet og redigert av et forfatterkollektiv.»

Det kan være en utfordring å få til en kollektiv opplevelse av noe som i stor grad består av den enkeltes bidrag – men det er jo mulig. Summen kan bli et kollektiv – men det er det etter min mening ikke nå.

En annen sentral utfordring for meg er teksten og tekstuttrykket som sådan. Dette skal være en tekst som i sin natur forholder seg skjermmediet framfor det trykte. Teksten bør dermed ta i bruk de formene som byr seg på skjerm og nett – med tekst i mange former (for eksempel både med bokstaver og bilder, lyd og film), med design som virkemiddel og tekst, med intertekstualitet, lenking osv osv.

Den teksten jeg har lagt ut foreløpig, om prosjektbibliotekar, kunne like gjerne vært trykket i et hefte. Det er stort sett bare bokstavtekst, den er delt i avsnitt som om den skulle trykkes, og det er relativt lite lenking eller andre virkemidler. Den er riktignok delt inn i enkeltsider i forhold til ca en skjermstørrelse – men det blir ingen god multimodal skjermtekst av det. Jeg kan flikke og endre i struktur og menyer i teksten – men den er i tilfelle like lite en god multimodal tekst. Det må helt andre, grunnleggende, endringer til. En helt annen tenking.

Det kunne vi kanskje utvikle kollektivt? Kan vi få til det?

En annen av premissene for Lære.Verk representerer en helt annen utfordring: Det hele skal baseres på eller bygge påFlyvbjerg: Making Social Science matter Flyvbjergs bok Making Social science matter. Det er mye i Flyvbjergs bok som er relevant for mitt prosjekt, jeg kan finne paralleller både i modellen til Dreyfus & Dreyfus om noviser og eksperter og Flyvbjergs prosjekt i Ålborg. Men jeg opplever at det er lang avstand fra å se det til å kunne skrive noe fornuftig i forhold til det.

Hvis Lære.Verk skal få ordentlig trøkk tror jeg også at vi må ta mer stilling til hva dette skal være framover. Hvis vi får dette ordentlig på beina ønsker jeg meg at vi tenker langt fram, at vi prøver å etablere et sted for å skrive og presentere og utvikle tekstformer for vårt felt videre – ikke bare i løpet av den produksjonen vi har sett for oss nå.

Written by heidiko

04.05.11 kl. 14:04

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Flott at du tenker høyt.

    Du skriver at «Den teksten jeg har lagt ut foreløpig, om prosjektbibliotekar, kunne like gjerne vært trykket i et hefte. …. . Det må helt andre, grunnleggende, endringer til. En helt annen tenking.

    Det er jeg enig i. Så sier du: «Det kunne vi kanskje utvikle kollektivt? Kan vi få til det?»

    Der vil jeg nok heller si: En helt annen tenkning krever først og fremst en annen praksis. (1) Prøv selv med ulike weborienterte og multimediale former (= lær av din egen utprøvende praksis); (2) Reflekter over dine egne erfaringer (slik du gjør her …); (3) Les litt av hva de fremste forfatterne på dette området sier. (4) Diskuter med personer med rimelig dyp erfaring.

    Etter å ha «klatret» et stykke oppover fjellet, kan det være fint å diskutere med andre på omtrent samme nivå.

    plinius

    04.05.11 at 15:51

  2. Hei!
    Jeg er helt enig i at vi ikke har fungert som et skrivekollektiv. Det du skriver om tekst på skjerm er også veldig relevant og interessant. Jeg er også veldig med på at vi skal se langt fremover. Hvordan utvikler tekstuniverset seg og ikke minst den store samtalen som foregår i ulike sosiale medier. Kunne ikke mye av dette stoffet også vært presentert i andre former, på flickr i microblogger etc…

    Jannicke

    04.05.11 at 19:55

  3. […] Heidi Kristin Olsen har skrevet en god bloggpost om dette arbeidet. Jeg deler Heidis […]


Legg igjen en kommentar